© Markéta Hamrlová | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
POZOR: Na koučovacím výcviku AKOR® s akreditací MŠMT s termínem konání od ledna 2025 jsou aktuálně uvolněná 2 místa. S novým rokem nové příležitosti a zkušenosti. Přihlaste se zde >
Jaké typy otázek jsou během koučinku správné? Jakým se naopak vyhnout? A jaká je kompetence koučů?
Velmi zjednodušeně řečeno můžeme říct, že hranice koučinku leží tam, kde začíná sféra psychiatrie. Koučink však není ani psychologické poradenství, či náhrada jakékoliv odborné léčby.
Pamatujte, že koučink, psychiatrie a odborné psychologické poradenství jsou 3 odlišné sféry. Zatímco koučink se zaměřuje na podporu osobního a profesionálního rozvoje, psychiatrie se soustředí na diagnózu a léčbu duševních poruch. Odborné psychologické poradenství pak nabízí prostor pro prohlubování porozumění emocionálním a behaviorálním vzorcům, pomáhá v řešení osobních, vztahových nebo emocionálních problémů a podporuje jednotlivce v jejich sebepoznávání a řešení konkrétních životních situací nebo krizí.
V české legislativě jsou obory psychiatrie, psychologické poradenství a koučink definovány a regulovány jako od sebe se odlišující kategorie:
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Kde se vzal koučink? Co tvoří historii koučinku?
Správně položené otázky v rámci koučinku nutí klienty uvažovat jinak, než jaké je jejich běžné myšlenkové schéma. Takové otázky pomáhají posouvat naše hranice, odstraňují bariéry a také nežádoucí postoje. Také odstraňuje obětní princip. Koučink vede člověka k plnému přijetí odpovědnosti za svou situaci. Také dochází ke zvýšení pocitu spokojenosti a vyrovnanosti.
Nutno zdůraznit, že během koučinku se nepátrá po příčinách toho, proč něco nejde. Nehledá se schéma, proč, kdy a jak vznikl daný blok. Pro koučink totiž není podstatný problém jako takový, ale spíše jeho konstruktivní řešení.
Díky dobře položeným otázkám mohou koučovaní změnit způsob, jakým nahlížejí na svou životní realitu. Zároveň mohou změny ve svém životě rozpohybovat. Umí také probudit zvědavost koučovaného a zaměřit jeho pozornost k tomu, co ve svém životě opravdu chce.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Jak se stát koučem: 9 nejčastějších otázek
Přečtěte si 7 základních pravidel, abyste vedli koučovací rozhovory úspěšně a efektivně.
Klienti přicházející na koučink zpravidla netouží po tom, aby je během koučinku někdo sledoval nebo snad poslouchal. Vzhledem k tomu myslete na zajištění důvěrného prostředí. Samozřejmostí by měla být také absolutní profesionalita a mlčenlivost ze strany kouče.
Během koučovacích rozhovorů je důležité se zaměřit na aktivní naslouchání, díky čemuž druhá strana získává ze strany naslouchajícího respekt. Zároveň může plně rozvíjet své myšlenky bez soudu, kritiky a napojení. Během rozhovoru by kouč měl být po celou dobu s klientem v komunikačním napojení, přítomný a plně se soustředit na daný okamžik. Myslete také na to, že důležitou složkou komunikace je její neverbální část.
Do koučovacích rozhovorů nevkládejte své vlastní názory, hodnocení, rady ani projekce. Pokud kouč začne ve své mysli spřádat dohady a hodnocení o svém klientovi, s největší pravděpodobností tím koučovací rozhovor zcela zabije.
Během koučovacích rozhovorů by měly převládat především otevřené otázky. Jedná se o takové otázky, na které nelze odpovědět jen ANO, nebo NE. Právě otevřené otázky člověka otevírají k přemýšlení a rozhovoru. Naopak uzavřené otázky sdílnost přirozeně uzavírají.
Od začínajících koučů mnohdy slýchám, že se jim struktura koučovacího rozhovoru zdá složitá, kostrbatá a zkrátka a jednoduše divná. Pravdou ale zůstává, že koučovací rozhovor není rozhovor dvou kamarádek u kávy. A už vůbec by se nemělo jednat o rozhovor chytré hlavy (kouče) s klientem, kdy mu bude kouč předkládat své rady a doporučení.
Aby se koučovaný dokázal v celé situaci lépe zorientovat, pomůže, když se průběžně pustíte do rekapitulace. Čas od času proto shrňte vše, co jste se od klienta dozvěděli. V rámci této rekapitulace se klienta také zeptejte, zda vše chápete správně, případně zda chce ještě něco doplnit.
Někteří lidé potřebují pro lepší orientaci a pochopení celé situace vidět její vizuální stopu. V takovém případě mohou být nápomocné nejrůznější zápisky a nákresy. Případně si může koučovaný tato schémata vytvářet sám a v rámci koučovacího rozhovoru je doplňovat.
Pokud chcete, aby byl váš koučink úspěšný, je na místě se určitým typům otázek vyhnout. Jaké to jsou?
Začínající koučové osobního rozvoje mohou někdy sklouznout k tomu, že mají tendenci hodnotit situaci koučovaného (ať už otevřeně nebo skrytě). Často si takového hodnocení ani nemusí být vědomi, jelikož mu přiřadí intonaci otázky nebo otázku přidají hned za toto hodnocení. Příkladem může být například:
„To je hrozné. To, co dělá váš partner, mi přijde naprosto přes čáru. Nemyslíte?“
Tento způsob vedení koučovacího rozhovoru může být koučovaným velmi příjemný. Nicméně ve skutečnosti je v rámci logiky této metodiky nikam neposouvá. Takové vedení rozhovoru snižuje kreativitu koučovaného, odnímá mu jeho odpovědnost a brzdí proces změny. Příkladem takové rady zabalené do otázky je například:
„Nemyslíš si, že bys mu mohla říct, aby Tě někam pozval?“
Otázka PROČ může u koučovaných spustit vzorec komunikace „DÍTĚ“, kdy se pustí do nekonečného vysvětlování, proč danou věc udělal/neudělal. Tímto způsobem je však koučovací rozhovor zpravidla veden do slepé uličky.
Chcete se o koučinku dozvědět více? Zúčastněte se mých prakticky zaměřených kurzů. Těším se na vás.
UPOZORNĚNÍ: Obsah článků a použité koučovací techniky zde uvedené jsou určeny pro osobní a profesionální rozvoj a nemají za cíl nahrazovat odborné psychologické poradenství či psychiatrickou léčbu. V případě, že se setkáváte s vážnými psychologickými problémy nebo duševními poruchami, doporučujeme obrátit se na kvalifikovaného psychologa nebo psychiatra.
© Markéta Hamrlová | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny kurzů po dobu maximálně 5 let.
Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.