Motivace a vůle: Dokážete se opravdu soustředit?

Znáte ten pocit, kdy zapomínáte na čas? Zapomínáte jíst, zapomínáte na únavu, protože jste zcela vnořeni do činnosti, která vás baví a dává vám obrovský smysl. Plynete. Tvoříte. Nacházíte se ve stavu, kterému psychologové říkají flow – tok absolutní soustředěné motivace.

Jak často se opravdu soustředíte

Předchozí generace měly v každém okamžiku svého života jasně dané hranice, v nichž se pohybovaly. V každý moment svého bytí věděly poměrně přesně, co mají dělat, jaký je jejich úkol, a jaká je jejich role. Hranici jejich možností určoval fakt, do jaké rodiny se narodily.

Vy však žijete v době, kdy si hranice svých možností určujete sami. Tato skutečnost s sebou přináší paradox s trochou nadsázky nazývaný jako „teror příležitostía z toho plynoucí stres, zda byla vaše volba správná. Mezi další specifické nešvary s tímto spojené patří prokrastinace, nízká efektivita a všeobjímající pocity nenaplnění a nedostižnosti smyslu.

TIP: Přečtěte si můj článek o tom, jak překonat prokrastinaci jednou provždy.

Zamyslete se nad svoji prací

Než budete číst dál, zastavte se na chvíli a popřemýšlejte:

  • Proč děláte to, co děláte?
  • Jaký je smysl vaší práce?
  • Jak často se opravdu soustředíte?

Dejte si na čas, ať vaše úvaha odráží skutečnost. Oddělte motivy jiných a motivy, které si myslíte, že byste správně měli uvést.

Vnější a vnitřní motivace

Tak jako nemůžete přimět strom, aby rostl, nemůžete přimět druhého člověka k tomu, aby byl motivovaný. Můžete však zajistit dobré podmínky pro jeho růst.

Možná jste již na základě vlastní zkušenosti poznali, že veškeré nástroje vnější motivace – peníze, sankce, bonusy nebo pochvaly fungují vždy jen velmi krátce. Vaše nejsilnější motivace se rodí uvnitř.

Vnitřní motivace se rovná vašemu osobnímu důvodu:

  • Proč děláte to, co děláte.
  • Proč chcete dané činnosti věnovat čas.
  • Jaký smysl pro vás daná činnost má?

4 nejsilnější možnosti vnitřní motivace

Nejsilnějšími vnitřními motivátory pro vaše chování jsou především:

  • Vaše potřeby
  • Vaše hodnoty
  • Vaše postoje a přesvědčení
  • Vaše zájmy

V tomto kontextu je třeba vědět, že pokud se vás někdo zeptá, proč některé věci děláte (chcete dělat), uvádíte většinou společensky akceptovatelné (žádoucí) důvody. Ve skutečnosti je však většina vašich pohnutek poměrně egoistických. V prvé řadě se vždy snažíte uspokojit vlastní potřeby a mít nějaký „zisk“ pro sebe.

Vnitřní motivace přitom není konstantní, ale prochází poměrně dynamickým vývojem. V různých etapách vašeho života jsou důležité a aktuální různé potřeby a vaši prioritu získávají různé hodnoty.

Otestujte se: Vaše aktuální motivace

Zamyslete se nad následujícími otázkami a sepište si u každé z nich pět bodů:

  • Co je pro vás v současné době důležité?
  • O co v současné době nejvíc usilujete?
  • Které činnosti vás v současné době nejvíce baví?

Jak zlepšit svoji vůli

Pamatujte si, že každý má možnost uspět. Většinová složka šikovnosti není talent, ale praxe.

Vůle je dovednost, kterou můžete zlepšovat, trénovat a posílit. Využijte k tomu některý z těchto bodů:

  • Věnujte činnosti soustředěnou plnou pozornost v krátkých intervalech.
  • Velký cíl rozdělte na menší.
  • Pamatujte si, že nezdar rovná se přirozená součást cesty.
  • Myslete na to, že každá zkušenost vás posouvá dál.
  • Žádejte od sebe více, než je běžná úroveň výkonu (brzo zjistíte, že to je přesně to, díky čemu vás to bude bavit).
  • Dopřejte si okamžitou zpětnou vazbu.
  • Všude, kde je to možné, se zcela vyhněte boji s odkládáním okamžitého prožitku tím, že z obtížného uděláte snadné, z nepříjemného příjemné a z nudného zajímavé.

Klíčem pro osobní motivaci je naučit se změnit nechtěné ve chtěné.

Naučte se vést motivační rozhovor

Cílem motivačních rozhovorů je probudit vnitřní motivaci ke změně, zrušení negativního návyku a podobně. Kvalitně provedený motivační rozhovor je založen na naslouchání bez posuzování, empatii a zacílení na přijetí odpovědnosti a změnu.

Základní pravidla pro vedení motivačních rozhovorů:

  1. Neraďte, nepodsunujte, nehodnoťte.
  2. Nesnažte se druhého napravovat.
  3. Pomozte klientovi porozumět skutečným motivům a dilematům.
  4. Aktivně naslouchejte.
  5. Zaměřte se na přijetí zodpovědnosti (samostatnosti).

Úkolem motivačního kouče/koučky je pomoci druhému člověku, aby sám zvládl změnu.

Jak vypadá motivační rozhovor v praxi

Představte si, že máte klienta (podřízeného), který se chce naučit čínsky. Správně vedený motivační rozhovor pomůže tomuto člověku rozhodnout se:

  • Jestli toto skutečně chce on sám (můžete zjistit například to, že reálně chce posílit svůj obchod dovozem zboží z Číny, jazyk ve finále není důležitý),
  • Jakou chce dosáhnout cílovou úroveň zvládnutí jazyka,
  • Jak pozná, že cíle bylo dosaženo.

Dále mu takový rozhovor pomůže rozhodnout se, jestli se bude učit čínsky v jazykové škole, nebo si najme soukromého lektora či vyjede do zahraničí. Prostřednictvím motivačního rozhovoru bude tento člověk dále vědět, jak a kdy má začít, jak postupovat a jak poznat, že se mu daří.

Otestujte se: Vyjasněte si svoji vnitřní motivaci

Vždy, když budete tápat, jak to s vaší motivací je, můžete zkusit tento jednoduchý test. Těžištěm je vaše odpověď na otázku číslo 2.

Položte si tři otázky, které se vztahují k žádoucí činnosti:

  1. Na škále 1 až 10, kde 1 znamená „vůbec ne“ a 10 znamená „absolutně souhlasím“ vyznačte, jak moc se cítíte být motivováni pro danou činnost.
  2. Následně se zeptejte, proč jste si nevybrali nižší číslo.
  3. Jaký závěr z toho vyvozujete?

Pracujte na sobě a své mysli

Zajímá-li vás více, jak pracovat na sobě a jaké efektivní metody používat směrem k jiným lidem pro posílení jejich vnitřní motivace a naplňování jejich snů, přihlaste se na výcvik Kouč rozvoje osobnosti (kompletní startovací výcvik pro vaši praxi).

Zjistěte více

Pokud chcete posunout limity své myslipřihlaste se na výcvik Posilovna mysli – nejkomplexnější výcvik technik osobního rozvoje v ČR (autohypnóza, rychlé čtení, myšlenkové mapy, automatismy nevědomí, tvorba zvyků, vnitřní motivace atd.).

Zjistěte více

Upozornění na nové články do e-mailu

Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články na webech MarketaHamrlova.cz a Akor.cz a nové termíny kurzů po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše údaje »

Chci vědět ještě víc »

© Markéta Hamrlová | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby