Zatočte s prokrastinací jednou provždy

V současné době módní slovo prokrastinace znamená odkládání věcí na později, i když je vám v danou chvíli zcela jasné, že je lepší danou věc udělat hned. Oddalování s sebou totiž přinese negativní následky například v podobě opětovného negativního výsledku u závěrečné zkoušky.

Chování při prokrastinaci

Při prokrastinaci vyhledáváte jiné momentálně krátkodobě atraktivnější činnosti místo toho, abyste se vypořádali s odkládanými úkoly. Toto vaše chování vede k mnoha negativním důsledkům, které se projevují:

  • Špatnou náladou
  • Obviňováním sebe samých
  • Snížením vaší sebehodnoty

Za prokrastinaci se přitom nepovažuje plánované odsunutí úkolů ani lenost. Poetický název pro prokrastinaci by mohl znít zloděj času (přesně toho času, který vám tak zoufale chybí).

Chronická prokrastinace a její důsledky

Předpokládá se, že chronickou prokrastinací je postiženo kolem 20 % dospělé populace. Chronická prokrastinace může přitom ústit v závažné důsledky v podobě:

  • Deprese
  • Viny
  • Špatných výsledků
  • Iracionálního uvažování
  • Podvodů
  • Nízkého sebevědomí

6 prokrastinačních typů – najdete se?

Sapadinová a Maguire ve svém díle1 rozlišují 6 základních prokrastinačních typů a domnívají se, že každý člověk v sobě ukrývá od každého typu trochu:

  1. Perfekcionista – nemá chuť začít nebo dokončit úkol, pokud ho nemůže zvládnout dokonale, protože se obává, že by selhal.
  2. Snílek – chce, aby život lehce plynul, vyhýbá se výzvám. Má mnoho „velkolepých“ myšlenek, ale nepřevádí je na činy. Čeká na AŽ.
  3. Pesimista – obává se, že něco zkazí nebo že něco bude nad jeho síly. Vyhýbá se riskování.
  4. Notorický remcal – staví se negativně vůči pokynům nadřízených. Neustále něco kritizuje, stojí v opozici. Jiná forma tohoto typu je člověk, který na vše říká ANO, avšak reálně není připraven převzít odpovědnost.
  5. Krizový manažer – tvrdí, že je motivován pouze tlakem a jen za těchto okolností umí svou práci udělat nejlépe.
  6. Extremista – bere na sebe příliš mnoho práce bez stanovení si priorit, nedokáže si efektivně rozdělit čas, proto některou práci neudělá vůbec a jinou později, než bylo domluveno.

1 Zdroj: Sapadin, L., Maguire, J.: It is About Time: The Six Style sof Procrastination and How to Overcome Them. New York: Penguin, 1996, str. 10 in: Michael Neenan, Stephen Palmer: Kognitivně-behaviorální koučink v praxi, Motiv Press, 2015, Brno, str. 36

Další vysvětlení pro prokrastinaci

Z jiného úhlu pohledu bývá prokrastinace vysvětlována jako porucha vnímání vlastního já. To se projevuje jednotlivými požadavky, které na sebe kladete a přehnaně negativním hodnocením, když tyto požadavky nesplníte.

Druhou možností je i nízká frustrační tolerance (snaha o dosažení pohodlí za každou cenu, nízká schopnost snášet námahu a neochota pouštět se za zónu vlastního pohodlí). Společným jmenovatelem prokrastinačního chování poté často bývá emoční problém.

Zbavte se prokrastinace jednou provždy

Pro cestu ven z prokrastinace, je třeba v první řadě uvědomění, že každé oddalování znamená vždy nárůst trápení.

Efektivní řešení prokrastinačního návyku spočívá v:

  • Jasné formulaci toho, proč usilujete o změnu
  • Vědomém rozhodnutí vystoupit z automatického režimu prokrastinačního chování
  • Řešení emočního problému ve vytrvalé snaze o změnu
  • Vytvoření vlastní motivace

Prokrastinaci nevyřešíte pouhým čtením si o ní

Pokud vás ovládá prokrastinační návyk, potřebujete pochopit, že váš problém lze vyřešit vždy jen vykonáváním té práce (činností), k níž jste se vědomě rozhodli. Váš problém se nevyřeší čtením si o prokrastinaci, vytvářením si sofistikovaných seznamů, plánů a TO DO listů, koupí dalších příruček – jak na to, absolvováním ezoterických rituálů, očist a ….

To jediné, co vás dokáže z prokrastinace vyvést ven je vědomost, rozhodnutí a fakt, že to, co chcete, a pro co jste se vědomě rozhodli, děláte. Konečně, co horšího se může stát, než že uspějete, a že z toho budete mít radost.

Neexistuje chyba– je jen zkušenost. Vše, co děláte dnes, je podkladem pro to, co budete dělat zítra. Vaši realitu si vytváříte aktivně. Nejste obětí okolností, ani otroky svých návyků.

Uvědomte si cenu času

Váš čas je nejcennější komodita, kterou máte. Jeho plýtváním se připravujete o radost, pocit spokojenosti a naplnění. Je dobré si čas od času připomenout, že za vteřiny promrhané prokrastinačním chováním, byste na smrtelné posteli dali cokoliv. Vytvořte sebereflexi vašeho prokrastinačního chování.

Moje doporučení pro praxi: V roli kouče/koučky mimo jiné povzbuďte své klienty/ky, ať začnou s odkládaným jednáním okamžitě – a to již během sezení.

Zajímá-li vás více, jak pracovat na sobě a jaké efektivní metody používat směrem k jiným lidem pro zvládání prokrastinačního chování a naplňování jejich snů, přihlaste se na výcvik Kouč (základní výcvik koučinku a technik osobního rozvoje).

Zjistěte více

Pokud chcete posunout limity své mysli, přihlaste se na výcvik Posilovna mysli – nejkomplexnější výcvik technik osobního rozvoje v ČR (autohypnóza, rychlé čtení, myšlenkové mapy, automatismy nevědomí, tvorba zvyků atd.).

Zjistěte více

Použité zdroje

  • Michael Neenan, Stephen Palmer: Kognitivně-behaviorální koučink v praxi, Motiv press, Brno, 2015
  • Kolektiv autorů: Velká kniha technik učení, tréninku paměti a koncentrace, Grada, Praha, 2009
  • Daniel Goleman: Pozornost – skrytá cesta k dokonalosti, Jan Melvil Publishing, 2014
  • Shawn T. Smith: Uživatelská příručka k vaší mysli, Grada Pubishing, Praha, 2014
  • Elisabeth Haberleitner, Elisabeth Deistler, Robert Ungvari: Vedení lidí a koučování v každodenní praxi, Grada Pubishing, Praha, 2009

Upozornění na nové články do e-mailu

Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články na webech MarketaHamrlova.cz a Akor.cz a nové termíny kurzů po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše údaje »

Chci vědět ještě víc »

© Markéta Hamrlová | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby